Yalçın Çakmak ve İmran Gürtaş'ın derlediği "Kızılbaşlık, Alevilik, Bektaşilik ( Tarih, Kimlik, İnanç, Ritüel)" başlıklı çalışma, kitabın girişinde yer alan "Binbir çiçek bahçesinin o güzel bahçıvanı, Yaşar Kemal'in güzel anısına. Devri daim olsun..." içerikli ithaf yazısıyla İletişim Yayınları'ndan çıktı.Alevilik, sadece güncel politik değil, teolojik ve tarihsel bağlamda da, üzerine hâlâ çok tartışılan bir olgu. Alevi-Kızılbaş-Bektaşi tanımları ve aralarındaki ayrımlar dahil olmak üzere, terminolojiden başlayan anlaşmazlıklar veya belirsizlikler var. İslam içi mi, kendine mahsus bir inanç mı olduğu bahsinde hararetlenen yorum farkları, Doğulu-Batılı, Türk-Kürt gibi ayrımlarla çeşitleniyor.Elinizdeki kitap, Suavi Aydın’ın sunuşunda bir etno-dinsel kimlik olarak tanımladığı Aleviliği üç düzlemde ele almaya çalışıyor: Tarih, Kimlik, İnanç ve Ritüel. En geniş bölümü oluşturan “Tarih” bölümü, özellikle Aleviliğin tanımının gelişimi yanında, iç ayrımlarına ışık tutuyor. “Kimlik” bölümündeki yazılar, Alevilerin ve Alevi hareketinin güncel gündem konularına odaklanıyor. “İnanç ve Ritüel” bölümü, çok canlı bir gelenek tablosu sunuyor.Yalçın Çakmak ve İmran Gürtaş’ın hazırladığı derleme, Türkiye’den ve Türkiye dışından, bilinen uzmanların yanı sıra yeni kuşak araştırmacıların özgün verimlerini bir araya getiriyor. Sosyal bilimin bu konuda hâlâ yetersiz bulunsa da önemli bir gelişme kaydeden üretimini, sadece akademisyenlerin değil, güncel tartışmaların gündemine taşıması umulan bir çalışma. Alişan Akpınar, Gürdal Aksoy, Murat Alandağlı, Suavi Aydın, İbrahim Bahadır, Mehmet Bayrak, Yalçın Çakmak, Yavuz Çobanoğlu, Ercan Geçgin, Erdal Gezik, İmran Gürtaş, Ayfer Karakaya, Ahmet Karamustafa, Hans-Lukas Kieser, İlker Kiremit, Robert Langer, Fahri Maden, Ahmet Yaşar Ocak, Dilek Kızıldağ Soileau, Martin Sökefeld, Gülay Tulasoğlu, Erdoğan Yalgın, Ali Yaman, Rıza Yıldırım ve Besim Can Zırh’ın katkılarıyla. Kitapta yer alan bölümler:Kitapta yer alan bölümlerSunuş: Bir Etno-Dinsel Kimlik Olarak AlevilikSuavi AydınAnadolu’nun İslâmlaşması Bağlamında Aleviliğin OluşumuAhmet KaramustafaTürk ve Türkiye Tarihinde İslâm’ı Çalışmak yahut “Arı Kovanına Çomak Sokmak”Ahmet Yaşar OcakBektaşi Kime Derler?: “Bektaşi” Kavramının Kapsamı ve Sınırları Üzerine Tarihsel Bir Analiz DenemesiRıza YıldırımVelâyetname-i Hacı Bektaş-ı Veli Bize Neyi Anlatır?Yalçın ÇakmakAlevi Dede Ailelerinin Özel Arşivlerindeki Belgeler: Genel Bir DeğerlendirmeAyfer Karakaya - StumpBatıni Kürt Aleviliğinde Ebu’l Vefâ-i Kurdi ve Tarihsel MirasıErdoğan YalgınTürk-Sünnî Kimlik İnşâsının II. Mahmud Dönemindeki Kökenleri ÜzerineGülay TulasoğluEn Uzun Yüzyılında Bektaşilik ve BektaşilerFahri MadenII. Abdülhamid Dönemi Devlet Zihniyetinin Alevi AlgısıAlişan AkpınarKızılbaşlara Dair İki Rapor: 19. Yüzyılın Son Çeyreğinde Osmanlı İdarecilerinin Gözüyle KızılbaşlarMurat AlandağlıEzgi ve Diyalog Olarak Alevilik: Köy Ereni Melûli Baba (1892-1989)Hans-Lukas KieserBu “Yol” Nereden Gelir?Erdal Gezikİnanç Özgürlüğüne İlişkin Uluslararası Birikim ve Türkiye’de Din-Devlet İlişkileri Bağlamında Alevilik SorunuAli YamanFethullah Gülen ve Cemaatinin Alevilik Algısı: Postmodern Dönemlerde Bir Tanrı Janus ÖyküsüYavuz ÇobanoğluDersim Alevilerinde Kimlik İnşası ve Travmaİmran GürtaşBir Kesişim Kümesi olarak Milli-Muhafazakârlığın Üç Değili: Aleviler, Ermeniler ve KürtlerBesim Can ZırhNusayriler (Arap Alevileri) Üzerine Bir Değerlendirme: Kimlik ve Öteki Olmaİlker KiremitAlmanya’da Aleviler: Takiyeden Alevi HareketineMartin SökefeldAlevi Milliyetçiliği Mümkün mü?Ercan GeçginAleviliğe Milliyetçi Yaklaşımlar ve Aleviler Üzerindeki Etkileriİbrahim Bahadır“Marjinalleştirilen İslâm”: Kırsal Ritüellerin Kentsel ve Çoğulcu Bağlamlara Aktarımı ve Uluslar Ötesi “Uygulama Toplulukların” Ortaya ÇıkışıRobert LangerAlevilikte Ziyaret Geleneğine Bir Örnek: Elif AnaDilek Kızıldağ SoileauHızır versus Hızır: Kültür Tarihi, Din Sosyolojisi ve Astroloji Bağlamında Dersim Aleviliğinde XızırGürdal Aksoyİnanç ve Kültür Kaynaklarıyla Kürt AleviliğiMehmet Bayrak