31.12.2020, 12:07 304

EDEBİYATIMIZIN QUENTİN TARANTİNO’su; HÜSEYİN ÇAĞLAYAN

Hüseyin Çağlayan… Soy ismi gibi çağlayan bir kalemi olan, Edebiyatın evrensel kapısından girmiş bir yazar. Esasen “ yazar ” sözcüğü burada kuru bir vasıf kalır. Edebiyat Kapısından içeri girmiş bir eser sahibi için en makul ve adil vasıf onun kimliğini ap-açık ortaya koymak olmalıdır; Edebiyat Sanatçısı

Çağlayan, sadece Türkçe Edebiyatın değil aynı zamanda Zazaca/Dersimce Edebiyatında da sanatını, mahir bir şekilde ortaya koymuş bir sanatçı. İlk romanı “Pét ve Pelge Ra” bize, mahir bir kaleme sahip bir insanın,  uzun süre yasaklarla boğuşmuş bir dille de edebiyat yapılabileceğini kanıtlıyor. Çağlayan, anadilinin hafıza sınırlarında yarattığı roman kahramanlarıyla Osmanlı’nın son döneminden Cumhuriyet’in ilk çeyreğine kadar geniş bir tarihsel yelpaze de, okuyucuya Zazaca/Dersimce romanıyla hitap ediyor.

Çağlayan’ın ikinci romanı “Sis ve Arayış”. Bu romanda, Anadolu’dan Dersim’den, Almanya’ya göç etmiş, Almanya'dan yola çıkarak dünyayı tavaf etmiş "Ali Haydar” adlı roman kahramanının yaşadıkları anlatılıyor. Çağlayan’ın bu romanının bir diğer özelliği de Türkçe Edebiyat Dünyasına bu eseriyle ilk kez giriş yapmış olması.

Ve şimdi de “Yemoş Hatun ve Çocukları”… Dram yüklü ve akıcı bir dile sahip Çağlayan’ın bu eserinde; Dersim’den, İstanbul’a göç etmek mecburiyetinde kalan bir ailenin ortaya çıkış ve dağılış hikayesi anlatılıyor.

İlk iki romanında olduğu gibi bu romanında Hüseyin Çağlayan, sadece Anadolu ve İstanbul’un etnik, dinsel, dilsel çoğulculuğuna değil aynı zamanda birbirinden farklı zıt kutuplarda olan insan karakterlerini ve hikayelerini, bir ailenin yükseliş, dağılış ve çöküş sürecinde anlatıyor.

Birbirine mizaç olarak zıt kardeşler… Aşk-Para-Güç ekseninde birbiriyle çatışan kardeşler… Tecavüze uğramış çocuğun ve farklı cinsel eğilimde ki erkek ve kadınların hikayeleri de “ Yemoşoğulları Ailesinin”  dram çemberinde yerini almış bu eserde. Bu eserde, memleketin insan manzaraları, tüm sevapları ve günahlarıyla bir araya gelmiş durumda. Eserin kahramanları arasında ki gerilimde inançsal hoşgörü ile inançsal hoşgörüsüzlük, etnik ve dini fanatizm, militarizmin cehenneme çevirdiği ülke gerçekliği Türkçe Edebiyat yazınında yerini almış durumda.

Çağlayan, önceki romanlarda olduğu gibi “Yemoş Hatun ve Çocukları” adlı eserinde de, akıcı bir üslup ile okuyucuyu sürüklüyor. Okuyucuyu, gereksiz detaylar ve abartılı tasvirlerle boğmadan, okuyucunun zihninde eserinin dünyasını ustalıkla inşaa ediyor. Okuyucu, bu eseri bitirdiğinde dram yüklü bir sinema filmini veya bir tiyatro oyununu izlemişcesine keder ve hüzünle dolmuş oluyor.

Çağlayan’ın “Yemoş Hatun ve Çocukları” adlı eserinde karakterlerin karşılaştıkları olaylar ve sonlar, bana Quentin Tarantino filmlerini hatırlattı. Çağlayan, romanlarında izlediği edebi kurguyla Türkçe Edebiyatın Tarantino’su olabilir mi? Tarantino filmlerini izleyen herkes, ağır ağır başlayan hikayenin en sert ve vurucu şekilde nasıl da izleyiciyi şok ederek, bittiğini gözlemleyebilir. “Yemoş Hatun ve Çocukları” adlı eserde ki edebi kurguyla Hüseyin Çağlayan, Türkçe Edebiyatımızın Tarantino’su olmaya aday.

Türkçe Edebiyatın Tarantino’su Çağlayan eserlerinde, Anadolu’da kendine bir çatlak bulup, içine girmeyi arzu eden “azınlık hale getirilmiş” Ermeni’nin, Rum’un, Romen’in hikayeleri ile Alevi’nin Zaza’nın Kürd’ün Türk’ün Arap’ın Sünni’nin İslamcının, Devrimcinin, Tarikatçının, Yobazın, Sofunun, İnsan-ı Kamil’in, Doğanın, börtü-böceğin hikayelerini ustalıkla iç içe işliyor.

Çağlayan edebi yazınıyla birbirlerine kötülük edenleri “yüzleşmeye” davet ediyor. Edebi yazın özgünlüğüyle Hüseyin ÇAĞLAYAN, Türkiye’de “Yüzleşme Edebiyatının Meşalesini” taşıyan geleneği sürdürmekte kararlı gözüküyor.

Çağlayan’ın eserlerinde Antik Yunan Bilgeliğini, Anadolu Hümanizmini ve Aydınlanma Çağının Akılcılığını bulabildiğimiz gibi Antik Yunan Bilgeliğini, Anadolu Hümanizmini, Aydınlanma Çağı Akılcılığını yok etmeye çalışan insan karakterlerini ve günümüzde insanlığın yaşadığı düşünsel travmayı da bulabilirsiniz.

Hüseyin Çağlayan, Edebiyat Tapınağının kapısında uzun yıllar bekledikten sonra Edebiyat Tapınağının içine Yunus’un Taptuk Emre Dergahına girmesi gibi girmiş midir? Ben, Çağlayan’ın “Edebiyat Tapınağına” girdiğine inanan okuyucularındanım. Zaman içinde edebiyatseverler ve edebiyat sanatının emektarları da benimle aynı düşünce de olacak diye düşünüyorum. Bugün için Hüseyin Çağlayan’ın içinden çıktığı toplumsal yapı ve toplumsal haleti ruhiyenin yaşadığı ideolojik buhran ve kutuplaşmalar kendi köyünde, ülkesinde ve toplumunda Çağlayan’ı anlamayabilir. Bu her sanatçının başına gelen bir cefadır. Ama Hüseyin Çağlayan’ın güçlü ve evrensel kalemi en nihayetinde hak ettiği sefayı yaşayacak ve içinden çıktığı toplumun edebi hayatında hak ettiği değeri bulacaktır.

“ Yemoş Hatun ve Çocukları” adlı eserin yaratıcısına selamlarımla.

Yorumlar (1)
Heyder deşti 3 hafta önce
Cok guzel bir ozet

Teşekkür ederim.
Hüseyin Çağlayan başarılarınla
Onur duydum. Devamını dilerim.
Saygılar

Heyder deşti
açık
İstatistikler
Gösterim Tekil IP
Dün 4216 1022
Bugün 4184 1050
Toplam 832898 44825
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 20 44
2. Fenerbahçe 20 42
3. Galatasaray 20 39
4. Gaziantep FK 20 35
5. Alanyaspor 20 34
6. Trabzonspor 20 33
7. Hatayspor 20 32
8. Karagümrük 20 30
9. Malatyaspor 20 27
10. Antalyaspor 20 26
11. Göztepe 20 25
12. Kasımpaşa 20 25
13. Rizespor 20 25
14. Sivasspor 20 24
15. Başakşehir 20 24
16. Konyaspor 20 23
17. Kayserispor 20 19
18. Gençlerbirliği 20 19
19. Ankaragücü 20 18
20. Erzurumspor 20 17
21. Denizlispor 20 14
Takımlar O P
1. Giresunspor 18 38
2. İstanbulspor 18 37
3. Samsunspor 18 36
4. Altay 18 32
5. Adana Demirspor 18 31
6. Ankara Keçiörengücü 18 31
7. Bursaspor 18 30
8. Tuzlaspor 18 30
9. Altınordu 18 28
10. Bandırmaspor 18 27
11. Adanaspor 18 21
12. Ümraniye 18 20
13. Boluspor 18 19
14. Menemen Belediyespor 18 19
15. Akhisar Bld.Spor 18 16
16. Balıkesirspor 18 16
17. Ankaraspor 18 10
18. Eskişehirspor 18 4
Takımlar O P
1. M. United 19 40
2. Man City 18 38
3. Leicester City 19 38
4. Liverpool 19 34
5. Tottenham 18 33
6. Everton 17 32
7. West Ham 19 32
8. Aston Villa 17 29
9. Chelsea 19 29
10. Southampton 18 29
11. Arsenal 19 27
12. Leeds United 18 23
13. Crystal Palace 19 23
14. Wolverhampton 19 22
15. Burnley 18 19
16. Newcastle 19 19
17. Brighton 19 17
18. Fulham 18 12
19. West Bromwich 19 11
20. Sheffield United 19 5
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 18 47
2. Real Madrid 19 40
3. Barcelona 19 37
4. Sevilla 19 36
5. Villarreal 20 34
6. Real Sociedad 20 31
7. Granada 20 28
8. Real Betis 20 27
9. Athletic Bilbao 19 24
10. Celta de Vigo 20 24
11. Cádiz 20 24
12. Levante 19 23
13. Getafe 19 23
14. Valencia 20 20
15. Eibar 20 20
16. Real Valladolid 20 20
17. Osasuna 20 19
18. Deportivo Alaves 20 18
19. Elche 18 17
20. Huesca 20 13
google.com, pub-9896894819952872, DIRECT, f08c47fec0942fa0