• BIST 114.809
  • İstanbul 23 °C
  • İzmir 27 °C
  • Malatya 27 °C

Yaban hayatını yok edenler ve seyirci kalanlar

Yaklaşık birkaç aydır eşsiz güzellikteki doğamızın barındırdığı yaban hayatına yönelen tehlikelere karşı birtakım çalışmalar yürütmekteyiz.

Çalışmalarımızın olumlu sonuçlandığını söylemek doğru olmayacaktır. Eksikliklerimiz de oldu  ve bu konuda yapılacak olan eleştirilere de (önce kendilerini sorgulamak şartıyla) açık olduğumuzu  da belirtmek istiyoruz.

Avcılığı profesyonelce yapanlara şimdilik değinmek istemiyoruz. Ancak özellikle son 2 yıldır ilimizde ortaya çıkan kendini avcı zanneden kimi şahıslar eline aldıkları av tüfekleri ile vadilere, dağlara ve ormanların derinliklerine dalarak önlerine ne geliyorsa vahşice avlamaktadırlar. Vahşice diyorum çünkü ne avcılıkla ne de avcılık etiğiyle bağdaşmayacak davranışlar sergileyen bu şahıslar deyim yerindeyse bir maganda gibi hareket etmektedirler.

Yavru dağ keçilerini avladıkları gibi bazen bakıyorsunuz yavru bir ayıyı da vahşice vurmaktadırlar. Kimileri ise suyun karşı yakasında vuracağı avı alamayacağını bile bile bir yada birkaç dağ keçisini bir seferde katledecek kadar barbarlaşıyor. Bir seferde 30-40 tane keklik vuracak kadar gözü doymayanlardan tutalım da tilki ve tavşanları keyif için öldürenleri de sıralayabiliriz bu maganda çetelerinin av listesine. En son olarak nesli yok olmak üzere olan bir vaşağın Pülümür vadisinde keyfi olarak öldürüldüğünü yine rastlantı sonucu Ovacık ilçesinde de bir vaşağın avlandığını öğrenmiş bulunuyoruz.   Her gün yerli ve yabancı avcılar ile ilgili olarak yeni yeni haber ve bilgiler tarafımıza ulaşmaktadır. Her hafta içkisini ve mezesini alıp dağlarda dağ keçisi avına çıkan alkoliklerden tutalım da, yine şehir merkezinde yaşayan bir grup madde bağımlısı gencin neredeyse her gün eline tüfeklerini alıp dağ keçisi peşinde koştuklarına dair tarafımıza gelen haberlere kadar. Geçenlerde Pülümür ilçesi dağ köylerinden bir telefon aldık. Kovuklu ve mezra köylerinin olduğu bölgede çok sayıda köylünün dağ keçisi vurduğunu aktardı bize. Mazgirt ilçesinden gelen ihbara ise daha önceden değinmiştik. Kendini avcı kılıfına koymuş doğanın katillerinin keyfi olarak öldürdüğü 1 yaşındaki dağ keçisinin Munzur suyundaki görüntüsünü fotoğraflarken içimiz cızladı. Tüm bunları yazıyoruz, yazıyoruz çünkü %90 ı yerli olan sözde avcıların yaban hayatını yok ettiğine bir kez daha dikkat çekmek istiyoruz. Yazıyoruz çünkü bu avların derhal sonlandırılması ve yaban hayatının güvence altına alınmasını istiyoruz. Yazıyoruz çünkü doğamızın gözbebekleri olan yaban hayatını korumak istiyoruz.

Munzur vadisi ve Pülümür vadileri boyunca haftanın her günü kaçak olarak av peşinde koşanları ve balık avlayanları görmek mümkün. Birkaç hafta önce Munzur vadisi milli parkında içi avcı dolu bir pikap dikkatimizden kaçmıyor. Merkezden gelmişler, tüfek ellerinde dağ keçisi arıyorlar. İçlerinden biri TEDAŞ ta çalışıyormuş. Gelip karşılar karakoluna ihbarda bulunuyoruz ama sonradan öğrendiğimiz kadarıyla bu kaçak avcılara da dokunulmamış.  Endemik bir tür olan Munzur Alabalığı avına dikkat çekmek üzere 10 Şubat günü Ovacık ilçesindeydik. Yoldan giderken Torunoba karakolunun önlerinde tulumuyla Munzur da alabalık avlayan merkezde ta buraya kadar gelmiş bir balıkçı dikkatimizi çekiyor. Anlaşılan karakol ile anlaşmalı ve Milli parkı koruma ve denetleme yetkisi bulunan karakol bu ava izin veriyor. Ovacıkta halk ve balıkçılara Munzur alabalığını ve neslinin avlanma sonucu yok olmak üzere olduğunu neler yapılabileceğine dair çalışmamızın özünü anlatıyoruz. Görüştüğümüz yüzlerce kişi çalışmamızı olumlu bularak hak veriyor ve bizlere katılıyor. Adaköyü başta olmak üzere, Yeşilyazı ve Koyungölü köylüleri ile ilgili birçok şikayet ulaşıyor bize. Öyle ki bu köylerde balık avcıları evlerine derin dondurucu dahi almış durumda. Sonra onun üzerinde balıkçı ile görüşüyoruz. İlçe belediye başkanından, ilçe tarım müdürüne, kaymakamından güvenlik görevlilerine kadar birçok kişinin kendilerine alabalık siparişi verdiğini aktarıyorlar bize. İlçe tarım müdürlüğünü ziyaret ederek görüştüğümüz yetkiliden bu konu ile ilgili yapılan çalışmalar var mı sorusuna cevap arıyoruz. Karşımıza kocaman bir hiç çıkıyor. 2010 yılı boyunca Ovacık ilçesinde onlarca ton alabalık avlanmasına rağmen ilçe tarım müdürlüğü kılını bile kıpırdatmamış, bir tek kişi hakkında bile işlem yapmamış olduğunu üzülerek öğreniyoruz. Munzur alabalığı avını denetlemeden yetki belediyenin başkanı ile ilgili çarpıcı bir iddia çıkıyor karşımıza. Başkan zabıtasını gönderip alabalık avlatıyormuş. Bu iddiaların doğruluğuna inanmamak elde değil artık. Köy muhtarları ise yine konuya duyarsız. İl çevre müdürlüğünün birkaç eleman ile konuya yabancı kaldığını da aktarmak istiyoruz. Yine merkez ve ilçelerin çoğunda belediyelerin konuya yeterli duyarlılığı göstermediğini söyleyebiliriz.

Sözde avcılar ellerini kollarını sallayarak güzel coğrafyamızın gözbebeklerini avlarlarken ve her gün biraz daha yok ederlerken yaban hayatını koruma ve denetleme yetkisi bulunan kurum ve kişilerin tam tersine bu türleri değil avcıları kollayıp korudukları yargısına varıyoruz.

Buradan bir kez daha çağrı yaparak doğadaki her canlının yaşam hakkına susamış avcıları bu tutumlarından vazgeçmeye yetkili kurumları ise denetim konusunda görevlerini yapmaya davet ediyoruz.